Ouders in Canada - Reisverslag uit Hamilton, Canada van Daniëlle Dalen - WaarBenJij.nu Ouders in Canada - Reisverslag uit Hamilton, Canada van Daniëlle Dalen - WaarBenJij.nu

Ouders in Canada

Blijf op de hoogte en volg Daniëlle

28 Oktober 2014 | Canada, Hamilton

Hallo allemaal!

Op verzoek van mijn ouders weer een nieuwe blog, ze zijn namelijk erg benieuwd naar de verhalen over hun bezoek. Ik hoop dat ze er na het lezen van deze blog nog steeds zo enthousiast over zijn..

Op woensdag 1 oktober kwamen mijn ouders aan op het vliegveld van Toronto, om vervolgens 12 dagen in Hamilton te verblijven. Erg lief dat ze speciaal voor mij in Hamilton verbleven, Hamilton zelf is namelijk niet zo speciaal. Het was erg leuk om mijn ouders weer te zien op het vliegveld van Toronto. Na even lekker bijkletsen en natuurlijk (als echte toeristen) al het maken van een aantal foto's, konden we de huurauto ophalen. Dit was meteen een mooie ervaring, aangezien papa de eerste 'Engelse' woorden sprak en de auto iets groter was dan verwacht. Ook was het even wennen dat het een automaat was en de verkeersregels in Canada íets anders zijn dan in Nederland (lees: bijna een ongeluk op een kruising in Hamilton). De eerste dag hebben we mijn gebouw in Burlington bekeken en een bezoekje gebracht aan mijn studentenhuis. Papa en mama hadden sleutelhangers met houten klompjes, stroopwafels en hagelslag meegenomen voor mijn huisgenoten, wat erg goed in de smaak viel! Na een aantal dagen waren er al 2 pakken hagelslag op en stroopwafels was volgens meerdere huisgenoten 'the best thing I've ever had'. Een huisgenoot vertelde me zelfs: 'Stroopwafels are the second best thing from the Netherlands, you are the first'. Zoals je ziet is de sfeer in huis nog steeds erg goed, mijn ouders hebben ook gezellig kunnen kletsen met mijn huisgenoten. Een burger eten in de studentenbar genaamd 'Snooty Fox' bij mij om de hoek kon deze eerste dag natuurlijk niet ontbreken!

De tweede dag gingen we meteen op pad naar de Niagra Falls, het was deze dag namelijk prachtig weer. Hier hebben we genoten van de mooie watervallen en veel lol gehad op de boot. Hoogtepunt van deze dag waren, als het aan mama en mij lag, toch wel de bezoekjes aan de vele souvenirs winkeltjes. Toen we vertrokken naar het dorpje Niagra on the Lake dacht papa hier vanaf te zijn, maar dit viel even tegen want onderweg kwamen de grootste souvenirs winkel tegen die je je maar kunt bedenken. Hier moesten we natuurlijk wel even naar binnen en op de foto met een enorme vingerhoed voor oma!

Verder hebben we twee bezoekjes aan Toronto gebracht waarbij we onder andere de toeristische attractie de CN Tower hebben bezocht en met een boot naar Toronto Islands zijn gegaan. Bij de CN Tower hebben we zelfs alledrie op een glazen plaat op honderden meters hoogte gestaan. Vanaf Toronto Islands hadden we een mooi uitzicht op de skyline van Toronto, waar natuurlijk de nodige fotosessies bij hoorden. Zoals in elke grote stad hebben we ook Chinatown en een enorm winkelcentrum bezocht.

Nu is Hamilton zelf niet zo bijzonder, maar toch was het de moeite waard om een aantal watervallen te bezoeken. Hamilton heeft namelijk meer dan 100 watervallen en wordt daarom ook wel 'The City of Waterfalls' genoemd. Een bezoekje aan de campus van McMaster University in Hamilton, waar ik helaas geen colleges heb, kon ook niet ontbreken. Misschien kom ik hier wel vaker dan in mijn gebouw in Burlington, aangezien de campusstore hier te vinden is. Hier hebben we dan ook wat tijd doorgebracht, ze hebben namelijk alles wat je kunt bedenken en elke week hebben ze weer een nieuwe collectie. Ik heb mijn verzameling weer eventjes uitgebreid hier natuurlijk. Een andere bezienswaardigheid in Hamilton die we hebben bezocht zijn de Royal Botanical Gardens. Deze waren op zich niet zo bijzonder, maar een natuurgebied hier dichtbij wel, waar papa en ik een echte wasbeer hebben gezien. De wasberen schijnen echt een ding van Canada te zijn die je overal tegen komt op straat, maar ik had er helaas nog geen zien. Mama heeft echter wel een echt 'was'beertje kunnen zien, deze leefde namelijk niet meer ;-).

Daarnaast zijn papa en mama een aantal keren zelf op pad geweest om de omgeving te verkennen, en hebben we een trip wat verder weg gemaakt langs en gedeelte van een meer, genaamd 'Georgian Bay'. Prachtig was dit, vooral de mooie Canadese huizen en de gekleurde bomen die we onderweg tegen kwamen.

Een trip waarbij we veel hebben gelachen is de shopmiddag in de USA. Samen met twee vriendinnen uit Denemarken en Oostenrijk gingen we op pad naar een outletcentrum, niet wetend dat meer mensen dat weekend vanwege Thanksgiving de grens over wilden. Ook hadden we niet in de gaten dat je niet zomaar de grens over komt, vooral niet als je met 3 verschillende nationaliteiten in een auto zit. Na twee uur waren we eindelijk de grens over, maar we hadden helaas ook maar twee uur om te shoppen omdat we weer terug moesten voor Oktoberfest. Even een samenvatting van mama:

'Samen met de meiden ff shoppen in Amerika. Het was al een heel avontuur voordat we de grens over waren. Bert met 4 vrouwen met 3 verschillende nationaliteiten in 1 auto was wel erg verdacht. Ik dacht dat we in een Amerikaanse politieserie terecht waren gekomen. Had hier graag foto's van gemaakt maar dan had ik voorgoed in Amerika kunnen blijven met alleen logies en ontbijt...... '

Vanwege colleges en andere activiteiten hier ben ik niet elke dag met mijn ouders op pad geweest. Tussendoor heb ik nog een Franse crèpe party gehad en natuurlijk de nodige gezellige stapavondjes. Een andere geslaagde activiteit was Oktoberfest in Kitchener, het schijnt het tweede grootste Oktoberfest van de wereld te zijn (maar dat zeggen ze allemaal volgens mij). Ik hoopte op grote pullen bier en mannen in lederhosen, maar dit viel een beetje tegen. De pullen bier waren vervangen door kleine plastic bekertjes Canadees bier (à 9 dollar) en er waren, op 2 Duitsers na, maar weinig mensen in lederhosen gekleed. Niet erg Duits dus, vooral niet omdat het ook nog eens plaatsvond in een ijshockey tent. Desondanks heb ik erg veel lol gehad door te dansen op de Duitse muziek en het spelen van flipcup samen met ongeveer 50 andere exchange studenten. Om in de stemming te komen werden in de bus al 'Ein Prosit' en het 'Fliegerlied' geoefend.

Het weekend voordat mijn ouders weer naar Nederland vertrokken was Thanksgiving weekend. Dat is hier een nationale feestdag waarbij iedereen naar familie gaat om een groot diner te hebben, inclusief enorme kalkoen! In mijn huis was ook een Thanksgiving diner met een kalkoen van maar liefst 8 kilo, maar hier kon ik helaas niet bij zijn omdat ik naar Oktoberfest ging. Wel had ik een ander Thanksgiving diner voor internationale studenten, inclusief kalkoen en pompoentaart, dat erg geslaagd was! Tijdens Thanksgiving wordt trouwens dank gezegd voor de oogst en voor allerlei andere goede dingen (zegt Wikipedia teminste haha). Met mijn ouders heb ik dit weekend een diner gehad in een Duits restaurant, met echte salades en schnitzels zoals we gewend zijn van onze wintersportvakanties. Altijd lachen met mama, wanneer de ober vraagt of ze al weet wat ze moet bestellen antwoordt ze namelijk met: 'I must look nog'. Ben ik even blij dat mijn huisgenoten zeggen dat ik op papa lijk..

Op Thanksgiving Day zelf heb ik weer gedag gezegd tegen mijn ouders. Dit was natuurlijk minder leuk, maar ik denk dat ze met een gerust hart weg zijn gegaan omdat ze zien dat ik het hier erg goed naar mijn zin heb! Wat wel even tegenviel was de bon die ze kregen voor parkeren op het gras voor ons huis, dat gewoon eigendom van ons is. Ze bedenken de gekste regels hier in Canada, en dus ook het verbieden van parkeren op je eigen gras.. Maar ik wil nog wel even zeggen dat ik het erg 'leeeeukkk' vond dat mijn ouders er waren ;-).

Nadat mijn ouders waren vertrokken ben ik meteen aan het leren geslagen, ik moest namelijk een aantal opdrachten inleveren en er kwamen een aantal toetsen aan. De corporate finance vakken die ik hier volg vallen nog best tegen, ik merk dat ik hier veel te weinig kennis over heb. Ik word erg blij als ik weer wat berekeningen kan doen, de echte wiskunde is hier ver te zoeken en mis ik toch wel echt. Tussendoor blijf ik natuurlijk ook leuke dingen doen, mijn motto is namelijk: 'Work hard, play hard!'.

Het 'play hard' gedeelte heb ik meteen waargemaakt door tussen de toetsen door naar Halloween Haunt te gaan, dit is een pretpark in Toronto in Halloween stijl. Ik hoorde vantevoren al dat het kinderen werd afgeraden om hier heen te gaan, er lopen namelijk mensen in hele enge kostuums rond die je in je oor fluisteren, vastpakken, of gewoon achter je aan blijven lopen. Bij binnenkomst hoorde je al gegil van alle kanten en zag je veel mensen rennen. Ik moet zeggen dat ze de acteurs echt eng hadden gemaakt, Walibi is hier niets bij. Deze avond zijn we in een paar hele vette en enórm hoge achtbanen geweest en ook in een aantal spookhuizen. Deze spookhuizen waren best spannend, de engste figuren kwamen vanaf alle kanten tevoorschijn en vielen in eerste instantie totaal niet op.

Hetzelfde weekend ben ik voor de eerste keer naar een ijshockeywedstrijd geweest van de Hamilton Bulldogs. De wedstrijd duurde bijna 3 uur maar was totaal niet saai doordat het er hard aan toe ging. Zoals je misschien wel kent uit films werd er hard tegen de wanden aan gebeukt en werd er nogal wat geslagen en geduwd. Ook was er een echte vechtpartij waarbij de scheidsrechters niet eens ingrepen, maar dit schijnt normaal te zijn bij ijshockey. Tijdens de pauze verveel je je ook niet, er wordt bijvoorbeeld een stoelendans op het ijs gespeeld of de mascotte schiet T-shirts het publiek in. De mascotte is trouwens een bulldog, verrassend genoeg..

Over sport gesproken, voetballen gaat ook gewoon door hier en is nog steeds leuk. We hebben inmiddels alle wedstrijden gewonnen en gaan nu de kwart finale spelen. Papa en mama hebben trouwens ook een wedstrijd bijgewoond, die we meteen met 10-0 wonnen! Ook heb ik samen met papa squash gespeeld, deze 'wedstrijd' helaas wel dik verloren.

Zoals sommigen van jullie wel weten zal ik in januari gaan afstuderen bij Towers Watson in Eindhoven. Helaas is het niet alléén maar feesten hier en moet ik ook hier een scriptievoorstel voor schrijven en me voorbereiden op mijn afstudeerstage. Maar het leuke is dat ik me waarschijnlijk nog een beetje in Canada kan blijven verdiepen aangezien ik mijn scriptie graag over het nieuwe pensioensysteem in Canada wil schrijven. Daarom ga ik binnenkort op bezoek bij Towers Watson in Toronto om hier over te praten, erg spannend! Maar wees niet bang, ik zal mijn thesis toch echt in Nederland moeten schrijven, dus ik kom (helaas) gewoon terug in januari ;-).

Sorry voor de lange blog die misschien iets te uitgebreid is, maar er gebeurt hier zo veel en ik wil mijn verhalen ook graag bewaren voor 'later' zodat ik een mooi verslag heb van mijn hele exchange periode.

Momenteel zijn Manon en Marieke in New York en zullen ze over 2 dagen hier in Canada zijn. Hier zullen we eens goed Halloween gaan vieren en een aantal mooie dingen gaan bekijken! Dit wordt ook mijn eerste ervaring met autorijden hier, dat wordt nog wat.

Liefs,

Daniëlle




  • 28 Oktober 2014 - 18:44

    Gerdien Van Dalen:

    Hehe, eindelijk horen we weer eens iets van je. Dat heeft wel een beetje TE lang geduurd. Maar ja je hebt het natuurlijk zo druk daar met "studeren"en voornamelijk feesten haaahaaaa. Gelijk heb je, een heel goed motto trouwens.
    Als ik je zo hoor ........... ik krijg toch geen gelijk dat je daar blijft? Of gaat emigreren naar een ander land met een leuke jongen????????????

    Nou meiske, maak er nog een hele leuke tijd van en veel plezier ook met je vriendinnen (en rijd voozichtig he)

    Een hele leuke tijd nog en de groetjes, ook van ome Wim (die staat in de keuken zijn zelfgemaakte nasi op te warmen)

    Tante Gerdien.

  • 28 Oktober 2014 - 19:12

    Annemiek Van Dalen:

    Hallo Daantje,
    Als reactie op jouw blog schrijf ik zelf een klein blog. Je hebt netjes over ons geschreven. We hebben een erg 'leeeeukke' tijd met je gehad in Canada. We hebben samen veel gezien en ondernomen. Had het voor geen goud willen missen. Het is me zo goed bevallen in Canada dat ik dit land zeker nog een keer in de toekomst ga bezoeken (dan op uitnodiging van jou misschien?). We zijn inderdaad met een gerust hart naar Nederland teruggegaan want we hebben gezien hoe jij daar in Canada geniet.Je huisgenoten hebben me ook beloofd dat ze goed op je zullen passen (ik weet alleen niet of ik al je huisgenoten waarmee ik heb kennisgemaakt wel serieus moet nemen ;-)). Met jou was het ook wel lachen daar in Canada want je begon al Nederlands met een Engelse tongval tegen ons te praten! Ik weet overigens niet of je er altijd blij mee moet zijn dat je op papa lijkt want jij gaat ook binnenkort voor de 1e keer in een automaat in Canada rijden......... :-(.
    Ik ben alleen nog met een onbeantwoorde vraag in Nederland teruggekomen. Ik heb al vele kandidaat schoonzoons op je foto's voorbij zien komen en ik heb ook met enkele in Canada kennisgemaakt. Maar het blijft voor mij wel spannend uit welke land onze toekomstige schoonzoon komt. Misschien kan Marieke of Manon mij hier al een antwoord op geven wanneer ze uit Canada terugkomen ;-).
    Daantje, wij wensen je nog veel plezier in Canada, geniet er nog maar van want wanneer je straks klaar bent met studeren en gaat werken heb je ook geen leven meer zoals je zelf eens hebt gezegd! We zijn erg trots op je dat je dit avontuur alleen bent aangegaan!!!!

    Groetjes van je lieve moeder
    xxxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Canada, Hamilton

Daniëlle

Actief sinds 20 Juli 2014
Verslag gelezen: 392
Totaal aantal bezoekers 18490

Voorgaande reizen:

20 December 2014 - 05 Januari 2015

Rondreis USA

26 Augustus 2014 - 20 December 2014

Exchange Canada

Landen bezocht: