Kamperen tussen de beren - Reisverslag uit Hamilton, Canada van Daniëlle Dalen - WaarBenJij.nu Kamperen tussen de beren - Reisverslag uit Hamilton, Canada van Daniëlle Dalen - WaarBenJij.nu

Kamperen tussen de beren

Blijf op de hoogte en volg Daniëlle

05 Oktober 2014 | Canada, Hamilton

Goedenavond allemaal (voor de meesten goedenacht gok ik)!

Nu alle introductie-activiteiten achter de rug zijn, is het 'echte' leven hier begonnen. Ik zal jullie de verhalen over mijn colleges, schoonmaken en de was doen besparen en een update geven van alle leuke activiteiten van de afgelopen tijd.

Bij het echte studentenleven hier horen natuurlijk ook de wekelijkse stapavondjes, die hier meestal op woensdag zijn. Al twee woensdagen op een rij zijn we met een groep naar Motown geweest, dit is een avond in een bar downtown waarin bekende muziek wordt gedraaid (denk bijvoorbeeld aan YMCA). Daarnaast zijn zogenaamde 'keggers' ook onderdeel van het studentenleven hier. Een keg is een fust van enkele tientallen liters bier, waaruit tijdens keggers bier wordt getapt in de traditionele rode bekers. Meestal betaal je rond de 10 dollar en kun je de hele avond zo vaak als je wilt bier in je rode beker laten tappen. Echter zijn er meestal maar 2 kegs die ook heel snel leeg zijn, dus iedereen komt altijd vroeg naar een kegger. Een Schotse huisgenoot had het idee om een kegger in ons huis te houden ter ere van het referendum over de onafhankelijkheid van Schotland, en zo geschiedde. Compleet met Schotse muziek en Schotse vlaggen stonden er op een vrijdagavond ongeveer 75 studenten in en rond ons huis. Ik zag er wel een beetje tegenop, op Facebook hadden namelijk al meer dan 100 mensen aangegeven te komen naar onze kegger en ik zag alle troep al voor me.. Maar gelukkig viel dit alles mee en was het lekker weer dus bleven de meesten buiten. En toen ik de volgende dag beneden kwam, hadden mijn huisgenoten alles al opgeruimd, super! Als afsluiting van het Schotse feest hadden we dat weekend nog een Schots diner, onderdeel van de wekelijkse familie-etentjes die we hier hebben met ons huis. Onze Schotse huisgenoot had haggis gemaakt, dit schijnt een typisch Schots gerecht te zijn.

Naast feesten is er op het gebied van natuur ook veel te bewonderen hier in Canada natuurlijk. Zoals ik de vorige keer al vertelde zijn er evenementen waarbij je elke keer iets te weten komt over een bepaald onderwerp in Hamilton. Dit keer was het thema 'natuur' en zijn we gaan kanoën in Cootes Paradise, een natuurgebied vlakbij de universiteit. Dit was alvast een voorproefje voor een grote kanotocht die ik de week later zou gaan maken naar Algonquin park. Op een vrijdagavond vertrokken we met twee Amerikaanse schoolbussen richting Algonquin Park, een trip van ongeveer 5 uur. Waar ik eerst nog heel enthousiast werd van gele schoolbussen, hoop ik nu steeds alleen maar dat we níet met zo'n bus op reis gaan. Deze bussen zijn namelijk echt gemaakt voor kinderen en totaal niet comfortabel. Zelfs ik kan niet slapen in deze bussen, en dat zegt al veel denk ik voor degenen die me goed kennen haha. Toen we eenmaal gearriveerd waren bij een kamp in Algonquin Park werden we in groepen ingedeeld en konden we naar onze cabins (houten huisjes met bedden). Na een erg koude nacht konden we 's ochtends al een glimp opvangen van de prachtige natuur in Algonquin Park! Er was ons al verteld dat we geen deodorant en andere sterk ruikende dingen mochten meenemen vanwege de beren. Het bleek echter dat we alleen een aantal spullen uit mochten zoeken die we in een vuilniszak moesten doen (vooral warme kleren). Alle vuilniszakken uit de groep gingen in een grote backpack. Naast deze grote backpack gingen er nog een ton met eten en 2 tenten mee. Deze tenten moesten we vantevoren al testen door ze op te zetten, waarbij ik al uitgelachen werd omdat natuurlijk alles verkeerd zat toen ik het deed haha. Toen al deze tassen waren verdeeld over de kano's kon onze kanotocht richting een kampeerplek ergens aan een meer in Algonquin Park beginnen. Tijdens het kanoën hebben we kunnen genieten van de prachtige natuur waar Algonquin Park bekend om staat. Vooral de gekleurde bomen hier (genaamd 'Indian Summer') waren super mooi en hier heb ik dan ook veel foto's van gemaakt, zoals jullie kunnen zien op Facebook. Na een aantal uren kanoën hadden we onze kampeerplek gevonden, compleet met een plek om een vuurtje te maken en een openlucht toilet (lees: een houten box ergens tussen de bomen). Meer was er ook echt niet, dus werd er volop gebruik gemaakt van de natuur. Zo verzamelden we hout voor een kampvuur, gebruikten we takjes om eten op onze wrap te smeren en om de tenten vast te zetten. Het uitzicht vanaf onze kampeerplek was adembenemend, en ik heb dan ook vaak staan kijken naar al dit moois. Het weer was dit weekend uitstekend, rond de 25 graden, dus een aantal mensen zijn zelfs gaan zwemmen. Om er voor te zorgen dat er echt geen beren op ons af zouden komen gingen alle etenswaren en dingen die de beren zouden kunnen ruiken (zoals tandpasta en gezichtscrème) in een kano die ver op het meer door middel van een steen met een touw vast werd gezet. Verder hoorde ik dat de leiders van onze groep ook pepperspray bij zich hadden, mochten de beren toch op ons af komen. Er schijnen 2000 beren in Algonquin Park te zitten, best wel een aantal! Gelukkig hebben we geen beren gezien, maar helaas ook geen mooses. Hier had ik stiekem toch wel een beetje op gehoopt, omdat Canada daar toch wel om bekend staat. Het was een weekend om nooit meer te vergeten, maar stiekem was ik wel erg blij om weer te kunnen douchen en een echt bed te hebben toen ik thuiskwam. Maar een trip naar een national of provincial park is zeker voor herhaling vatbaar wat mij betreft!

En om dan toch heel even kort te komen op het studeren hier in Canada, de vakken beginnen wel iets pittiger te worden en ook komen er een aantal tussentoetsen en opdrachten aan. Echter is dit nog steeds niets vergeleken met Tilburg en heb ik me voorgenomen om vooral te genieten hier, dus ik maak me hier niet zo druk over ;-). Natuurlijk ga ik wel voor de hoogste cijfers!

Nog steeds wordt er spontaan veel georganiseerd door studenten. Wat dat betreft ben ik heel blij dat ik in zo'n 'kleine' stad als Hamilton woon (al heeft het stiekem toch nog wel meer dan 500.000 inwoners), alle exchange studenten zijn erg close hierdoor en iedereen woont dicht bij elkaar. De Australische studenten hebben al een Australische barbecue georganiseerd en ook is er binnenkort een Franse crèpe party. Wij, de Nederlands, zitten ook over een Nederlandse avond te denken. Bijvoorbeeld een Sinterklaasavond, compleet met pepernoten natuurlijk.

Ik begin steeds meer te wennen aan het leven hier. Het is inmiddels normaal voor mij dat veel studenten op hun skateboard naar school komen en dat bijna iedereen in universiteitskleding loopt. Vooral aan dat laatste doe ik mee, ik heb inmiddels al 5 t-shirts van McMaster University ;-). Helaas kan ik deze kleding niet dragen naar mijn colleges, omdat wij formeel gekleed naar college moeten. Ook kijk ik er niet meer van op als er red cups langs de weg liggen en dat er overal eekhoorntjes rondlopen. Ik zeg zelfs al 'bathroom' of 'washroom' in plaats van 'toilet', wat ik nog wel een beetje raar vind moet ik zeggen. De invloeden vanuit Tilburg zijn trouwens nog wel te herkennen. Ik maak namelijk overal foto's van en plaats deze dan op Facebook en tag mensen hierin, iets dat ik als secretaris van Asset | Econometrics ook altijd fanatiek deed. Daarnaast houd ik nog steeds 'quatsches' bij, dit zijn grappige uitspraken van mensen. Ik heb er zelfs al voor gezorgd dat de leuke uitspraken van huisgenoten bij ons aan de muur worden gehangen. Eén van deze uitspraken was: 'I am more afraid to come late for Daniëlle's appointments than for my own classes'. Ze noemen mij de moeder van het huis omdat ik best veel regel altijd (en ja, ook de oudste ben), ik weet alleen niet of ik hier blij mee moet zijn..

Op dit moment zijn mijn ouders hier in Canada. Erg leuk om ze alles te laten zien hier en natuurlijk ook heel gezellig om bij te kletsen in real life in plaats van via Skype :-). In de volgende blog zal ik een update geven van onze tripjes, en natuurlijk van mijn andere bezigheden hier!

Liefs,

Daniëlle



  • 05 Oktober 2014 - 12:23

    Gerdien Van Dalen:

    Hay Daniëlle,

    Wat leuk dat je het zo naar je zin hebt en gezellig dat je vader en moeder er nu ook zijn!
    Ik hoop voor je dat de rest van de tijd ook zo goed verloopt en wens je dan ook nog heeeeeeeeel veeeeeeeeeeeel plezier. O ja, als je een Sinterklaasavond organiseert, zwarte pieten zijn not done he!
    Whaaahaaaa.

    P.S. Heb je ons huis al gevonden?

  • 05 Oktober 2014 - 12:58

    Anja Van Oers:

    Ha die Danielle, met plezier heb ik je reis verslagen gelezen. Buiten het vrolijke studenten leven dat je nu hebt zijn er in je verslagen veel dingen van herkenning terug te lezen. Na 3x Canada kennen wij de streek waar je nu bent redelijk goed. Erg leuk is het om nu deze eerste indrukken te delen met je vader en moeder. Ik hoop dat ook zij met vollen teugen genieten en vooral ook van de Indian Summer. Vorig jaar om deze tid waren wij ook in Canada en we hebben toen gezegd tegen elkaar dat we voortaan alleen nog maar gaan in de herfst, want die is zoooooooooooo ontzettend mooi. Daar kan de zomer wat natuurschoon niet tegen op.
    Geniet van de komende weken en ik blijf je voorlopig volgen. Groetjes Anja

  • 06 Oktober 2014 - 13:29

    Marieke:

    Wauw! Wat gedurfd zeg, tussen de beren slapen! Wel ontzettend gaaf en dat kanoën ging jou natuurlijk goed af aangezien je in Frankrijk de nodige ervaring op hebt kunnen doen ;)!
    Haha, ik voelde een project X aankomen, gelukkig niet zo extreem geworden dus.. Lekker genieten meid, en de groeten aan papa en mama!!
    XX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Canada, Hamilton

Daniëlle

Actief sinds 20 Juli 2014
Verslag gelezen: 492
Totaal aantal bezoekers 18495

Voorgaande reizen:

20 December 2014 - 05 Januari 2015

Rondreis USA

26 Augustus 2014 - 20 December 2014

Exchange Canada

Landen bezocht: