Genieten! - Reisverslag uit Hamilton, Canada van Daniëlle Dalen - WaarBenJij.nu Genieten! - Reisverslag uit Hamilton, Canada van Daniëlle Dalen - WaarBenJij.nu

Genieten!

Blijf op de hoogte en volg Daniëlle

15 September 2014 | Canada, Hamilton

Hallo allemaal!

Inmiddels zit ik al bijna drie weken in Canada, en het wordt alleen maar leuker hier! Nog steeds kan ik niet goed beseffen dat ik echt in m'n eentje naar een totaal onbekend land ben gegaan waar ik niemand kende. Zoals ik al tegen velen heb gezegd is het namelijk eigenlijk helemaal niets voor mij ;-). Maar tot op heden heb ik me nog niet alleen gevoeld en voelt het niet als een onbekend land. De groep exchange studenten hier voelt als een echte vriendengroep en ook is het erg gezellig met mijn huisgenoten! Ik heb me nog geen moment verveeld en dat zal ook zeker niet gaan gebeuren verwacht ik zo. Zoals de titel van mijn blog al aangeeft, geniet ik echt hier :-).

De afgelopen tijd heb ik weer veel meegemaakt, waarvan ik jullie een update zal geven. Het verhaal is nogal lang geworden omdat ik zoveel heb gedaan de afgelopen twee weken en dus geen tijd heb gehad om eerder een blog te schrijven.

Zoals ik in mijn vorige blog al had verteld stond op maandag 1 september (jep, de dag dat ook mijn favoriete evenement de TUC plaatsvond) een American Football wedstrijd gepland van de McMaster Marauders. Dit was, zoals verwacht, een gekkenhuis! Met ongeveer 50 studenten zijn we eerst gaan indrinken (om 10 uur 's ochtends!) bij iemand thuis. Natuurlijk konden hierbij de red cups niet ontbreken, waarmee we bierpong hebben gespeeld. De red cups kun je hier overal in de supermarkt kopen en horen eigenlijk gewoon bij een huisfeest hier in Canada. Verder was het een BYOB (Bring Your Own Beer) feestje, dus iedereen kwam aanzetten met blikken bier. Zoals ik al had gehoord kent niemand de regels van American Football. Ze stoppen om de minuut, spelers rennen het veld op en af en beginnen dan weer met tegenover elkaar staan en op elkaar inbeuken, en dit 3 uur lang! Gelukkig was er genoeg te zien om me heen, zo werden er leuzen van McMaster University gezongen. Eén van deze leuzen was: 'One, we're from Mac. Two, a little bit louder. Three, I still can't hear you. Four, more more more...'. De sfeer was erg goed en uiteraard waren de meeste studenten gehuld in McMaster kledij. Daarnaast liep er ook een vogel rond (de mascotte van de Marauders) die rare dansjes deed en heb ik eindelijk cheerleaders in het echt kunnen zien.

Ondanks dat de football game geweldig was, kon deze niet tippen aan de TUC (Tilburg University Cantus). Dit was eigenlijk de eerste dag dat ik heimwee had, vooral toen ik alle foto's van de TUC voorbij zag komen. Maargoed dan hebben we het ergste gehad, nu moet ik alleen nog de COdE Beercantus en het Asset Gala overleven..

Vorige week was het Welcome Week voor de nieuwe studenten. Helaas val ik niet meer onder eerstejaarsstudenten, maar er was wel genoeg te beleven op de campus. Zo waren er kraampjes waar alle studentenverenigingen zichzelf aan het promoten waren. Hier heb ik een aantal andere studentenvereningen leren kennen dan we in Tilburg hebben, zoals een Quidditch club (dit is de sport die ze in Harry Potter spelen), een schrijfclub (jep, je gaat er echt met z'n allen 'gezellig' schrijven) en zelfs een nerd club. De nerd club werd gepromoot door (ik gok) de twee grootste nerds van de club die een papiertje omhoog hielden met 'Nerd Club'. Eigenlijk wilde ik met ze op de foto gaan, maar dit vond ik toch wel een beetje sneu ;-). Bij de kraampjes waar gratis spullen werden uitgedeeld waande ik me weer even in Nederland, de studenten stonden namelijk in enorme rijen te wachten totdat ze een tasje kregen met gratis spullen.

Gelukkig was er ook gedacht aan de exchange studenten die niet mee mochten doen aan Welcome Week, er was namelijk een welkomstdag georganiseerd door M.I.X. voor nieuwe exchange studenten. Later die avond stond er een karaoke avond op de planning, waar we aanwezig waren met een grote en gezellige groep studenten. Ik heb me trouwens maar niet aan het zingen gewaagd ;-). Daarnaast was er in deze week een trip naar Ikea, waar we met een echte gele Amerikaanse schoolbus heen gingen. Hier heb ik nog wat leuke dingetjes voor mijn kamer kunnen scoren.

Dezelfde week heb ik de eerste club in downtown Hamilton (het centrum) van binnen gezien. Voordat ik naar Canada ging heb ik met de Nederlanders al tickets gekocht voor dit feestje genaamd 'Frosh Week Circus'. Later hebben we nog meer studenten over kunnen halen om mee te gaan. Echter viel dit feest een beetje tegen, al helemaal als je het vergelijkt met hoe het op Facebook werd gepromoot. Leuk was echter wel dat we met een echte slang op de foto konden en natuurlijk hebben we genoeg lol gehad onderling!

Het weekend voordat de colleges begonnen was er een introductieweekend voor alle MBA studenten. Na een paar uur slaap en met nog een kater ging ik samen met Rubin op naar Burlington. Hier kregen we een t-shirt, waarvan de kleur bepaalde in welke groep je zat. Ik zat team Groen, dus een aantal van jullie zal wel begrijpen dat ik hier nogal van baalde omdat mijn shirt ging vloeken met het gras en/of de vele bomen hier.. Toen we alle andere studenten binnen zagen druppelen, allemaal in pak, voelden we ons wel een beetje 'underdressed'. Omdat we niet veel zin hadden om de andere studenten te volgen naar het auditorium waar waarschijnlijk een lezing plaatsvond zijn we maar lekker achter een computer gaan zitten en Shin Chan en Samson & Gert gaan kijken ;-). De andere exchange studenten sloten later bij ons aan. Eenmaal luisterend naar het openingspraatje kwam Edwin iets te laat aan waardoor de hele zaal (allemaal in pak) hem in zijn nogal casual outfit kon bewonderen (lees: teenslippers, korte broek en een hemd). Erg lachwekkend moment! Het kamp vond plaats ergens aan een meer, ongeveer 3.5 uur rijden ten noordwesten van Hamilton. De natuur die ik onderweg heb gezien was prachtig, en ook de natuur op het kamp was erg mooi! Het weekend bestond uit veel spelletjes en feestjes, en had een competitief karakter doordat je met je groepje moest strijden tegen andere groepjes. In Nederland zouden we gaan voetballen, hockeyen en volleyballen, maar hier zijn de populaire sporten toch wel anders. Zo heb ik ultimate frisbee, soccer baseball en football gespeeld. De eerste avond was er een themafeest genaamd 'Rubik's Cube Party'. De bedoeling hiervan was dat iedereen zich zou kleden in zoveel mogelijk verschillende kleuren van een Rubik's Cube (een kubus waarvan je dezelfde kleuren op één vlak moet draaien). Aan het einde van de avond moest je dan zorgen dat je alleen maar kleding van één kleur aan had. Oftewel, veel ruilen met andere mensen! De tweede avond was het themafeest genaamd 'Party with the P', dus iedereen moest zich verkleden als iets of iemand dat begint met de letter 'P', wat leidde tot hilarische outfits! Tijdens deze avonden werd er veel bierpong en flipcup gespeeld, bekende spelletjes in Canada waar ik steeds beter in begin te worden.

Afgelopen week zijn ook de eerste colleges begonnen. Hiervoor moet ik lopen naar de campus in Hamilton en vervolgens met de shuttle bus naar Burlington, maar dit valt eigenlijk best wel mee. Daarbij is het gebouw in Burlington erg mooi en nieuw. De meeste mannen komen hier in pak naar college en ook heb ik al aardig wat vrouwen in mantelpakjes gezien. Dit komt omdat veel MBA studenten al werken naast hun studie. De exchange studenten pik je er zo uit, de meesten zien er wel meer casual uit dan de gemiddelde student aan DeGroote School of Business. De vakken waarmee ik ben begonnen zijn Personal Financial Management, Strategic Business Analysis & Valuation, Financial Accounting & Reporting, Options and Futures en Mergers, Acquisitions & Corporate Control. Het eerste wat ik, als echte econometrist, dacht bij al deze vakken was: 'Waar zijn de cijfertjes?!'. Maar toen bedacht ik me waarom ik deze vakken ook alweer had gekozen, ik wil namelijk ook kennis opdoen in andere vakgebieden. Echter bleek dat de vakken erg makkelijk zijn hier en ik het meeste al eens heb gehad. Zo werd er uitgelegd wat 'interest rates' zijn en wat de 'time value of money' is, iets dat wij al in ons eerste jaar bachelor hebben geleerd. De docent deed er trouwens 3 uur over om dit uit te leggen. Het hoogtepunt was wel toen hij een (volgens hem) ingewikkelde formule liet zien voor het uitrekenen van een annuïteit, maar dat we deze 'moeilijke' formule niet uit ons hoofd hoefden te weten omdat we toch een formuleblad bij ons tentamen krijgen. De econometristen die dit lezen zullen mijn frustratie wel begrijpen ;-). Ik heb besloten om het Accounting vak te laten vallen omdat dit héél saai was en ik alles al heb geleerd bij een keuzevak Accounting dat ik tijdens mijn bestuursjaar heb gevolgd. Ik ga nog op zoek naar een (moeilijker) vak ter vervanging van één van de makkelijke vakken. Omdat alle vakken zo makkelijk zijn hoef ik me in ieder geval geen zorgen te maken dat ik niet genoeg tijd heb om te feesten hier ;-).

Omdat Elise en ik met 6 jongens in huis wonen besloten we dat het tijd was voor een echte vrouwenavond. Daarom hebben we ongeveer 20 meiden uitgenodigd in ons huis voor deze vrouwenavond. Iedereen bracht iets te drinken en te eten mee, uiteraard zoveel mogelijk in de kleur roze. De mannen in ons huis waren de hele dag al een beetje nerveus dat er zoveel vrouwen in huis zouden komen en tijdens de avond zelfs kwamen ze ook soms stiekem een kijkje nemen. De avond heb ik samen met een ander meisje en een aantal huisgenoten afgesloten in een club op de campus, genaamd 'TwelvEighty'. Het was apart om uit te gaan in een universiteitsgebouw, maar ik was erg verbaasd dat er zo'n grote club zit in de kelder van het studentencentrum! We kwam erachter dat het thema van de avond 'ABC' (Anything But Clothing) was, oftewel je mocht alles dragen behalve kleding. Een hoop mensen waren gehuld in bijvoorbeeld papier, tasjes en kartonnen dozen, erg grappig om te zien. Het was een zeer geslaagde avond, dus ik denk dat we zowel de vrouwenavond als op stap gaan in TwelvEighty vaker zullen doen!

Door International Students Services wordt veel georganiseerd om internationale studenten zoveel mogelijk van Hamilton te laten zien. Een van de activiteiten is Hamilton Series, waarbij je steeds een stukje van Hamilton te zien krijgt. Afgelopen vrijdag stond er een Hamilton Series gepland waarbij we meer informatie kregen over kunst en cultuur in Hamilton. Interessant om te horen wat de geschiedenis van Hamilton is en goed om te weten wat er allemaal te bekijken is in Hamilton op toeristisch vlak. De twee uur durende trip naar een museum in Hamilton met vooral (voor mij nietszeggende) schilderijen vond ik echter minder geslaagd, maar desalniettemin heb ik erg veel lol gehad hier met twee Denen. De dag sloten we af met Supercrawl, een bekend evenement in Hamilton. Supercrawl is een festival dat muziek, kunst, dans en theater in Hamilton promoot.

Toch wel het hoogtepunt van mijn periode in Canada tot nu toe was de trip naar de Niagra Falls! Deze trip was georganiseerd door de club voor exchange studenten, dus we waren met een grote en gezellige groep studenten. Uiteraard stonden er weer gele schoolbussen klaar om ons naar de Niagra Falls te vervoeren. Het is minder dan een uur rijden vanaf hier naar de Niagra Falls, dus dit was goed te doen. De Niagra Falls zelf vond ik erg indrukwekkend om te zien, het was echt genieten om hier naar te kijken. Als echte toeristen zijn er natuurlijk de nodige foto's en selfies gemaakt. Uiteraard kon ook de boottrip langs de falls niet ontbreken! Met een grote groep studenten gingen we gehuld in rode ponchos de boot op en hebben we de watervallen van heel dichtbij kunnen bewonderen. De rest van de dag heb ik vooral rondgelopen in het dorpje daar, wat erg leuk was om te zien omdat er tientallen musea, spookhuizen, hamburgertenten, casino's en souvenirwinkeltjes waren. Maar ik denk dat vooral voor deze ervaring geldt dat foto's veel meer zeggen dan dit verhaal!

Als laatste heb ik nóg een introductiedag gehad waarbij er eerst een aparte sessie was voor MBA studenten en daarna een barbecue voor alle exchange studenten. Wederom veel lol gehad, vooral omdat we om 12 uur 's ochtends al aan het bier zaten. Later op de dag hebben we het 'feestje' doorgezet in de studentenbar Snooty Fox, welke bij mij om de hoek zit.

Ik merk trouwens dat mijn Engels echt vooruit gaat hier. Mijn zinnen lopen steeds vlotter en volgens mij is mijn uitspraak ook al beter aan het worden! Het was wel even wennen om niet alleen Engels te spreken in wiskundige termen, maar vooral over alledaagse dingen. Mensen hebben echter wel meteen door dat ik niet uit Canada kom. Wanneer ik begin te praten vragen ze namelijk meteen: 'Waar kom je vandaan?'. Als ik dan zeg dat ik uit Nederland komt denken ze altijd dat ik uit Amsterdam kom en beginnen ze over voetbal of wiet te praten. Ook zijn er al de nodige grappen gemaakt, zoals: 'Wat doen de Nederlanders het eerste als ze het WK winnen? De Playstation uitzetten!'. Uiteraard zijn er over en weer al leuke zinnen uitgewisseld in verschillende talen ;-). Wat even wennen is hier in Canada, is dat iedereen vraagt 'How are you?', zelfs de caissières in de supermarkt. Ik weet eigenlijk nog steeds niet of het gebruikelijk is om naast 'I'm fine, thank you' te vragen hoe het met hen gaat..

Gelukkig kan ik soms ook weer eventjes Nederlands praten. Bijvoorbeeld wanneer ik alleen ben met de Nederlanders hier of via Skype. Ik merk wel dat ik automatisch al Engelse woorden ertussendoor ga gooien, heel irritant. Het is trouwens wel opvallend dat de Fransen altijd Frans tegen elkaar spreken, ook als ik er gewoon bij sta. Wij als Nederlanders praten eigenlijk altijd Engels tegen elkaar als er andere mensen bij staan, sociaal als we zijn ;-). Ook ben ik erachter gekomen dat er een Nederlands gezin twee huizen verderop woont. Ik heb even kennisgemaakt met ze, leuke mensen! Omdat ze nu op vakantie zijn haal ik hun post uit de brievenbus en houd ik het huis een beetje in de gaten. Ook moet ik in de toekomst misschien eens oppassen.

De komende tijd staan er weer een hoop leuke activiteiten op het programma! Zo heb ik me ingeschreven voor een kanotrip door een national park, zijn er plannen om naar een Oktoberfest te gaan, ben ik van plan Toronto te gaan bezoeken, hebben we een huisfeest in ons studentenhuis en verheug ik me natuurlijk al op de komst van mijn ouders en Manon en Marieke! Daarnaast zal het ook 'normale' leven hier doorgaan en ga ik colleges volgen, opdrachten maken en horen ook het doen van boodschappen en de was hier bij. Sporten ben ik ook van plan hier veel te gaan doen, om de vele biertjes te compenseren ;-). Ik heb al een aantal mensen gevonden waarmee ik kan gaan squashen. Het was wel even wennen dat het hier verplicht is om een bril te dragen tijdens het squashen. Verder zit ik in een voetbalteam voor exchange studenten, waarmee ik train en meedoe aan wedstrijden tegen andere studenten in het weekend. Overigens hebben we onze eerste wedstrijd al gewonnen!

Liefs,

Daniëlle

• 15 September 2014 - 17:23

Gerdien Van Dalen:

Ik ben zoooooo blij dat je het naar je zin hebt!
    Het is een heel leuk verslag geworden, wat heb je al veel ondernomen zeg.
    Typisch Daniëlle trouwens, de vakken zijn te gemakkelijk, whaaahaaahaaa.
    Nou meske maak er nog een hele leuke tijd van want dit maak je maar één keer mee!
    Ik kijk alweer uit naar je volgende verslag en je foto's natuurlijk.

Groetjes,
    Tante Gerdien

• 15 September 2014 - 17:59

Marieke:

Fijn om te lezen dat het zo goed met je gaat en dat je het naar je zin hebt! Ik verheug me ook ontzettend op ons tripje! Ga maar zoveel mogelijk op ontdekking haha! Dikke kus en tot snel lieverd xx!

• 15 September 2014 - 22:25

Manon:

Lieve Daan,

Wat ben ik ontzettend trots op je! Ik kan me nog avonden herinneren dat je zei dat je niet begreep waarom je op exchange gaat, het was helemaal niets voor jou.... Yeah right! Met jouw doorzettingsvermogen wist ik zeker dat dit je ook echt zou lukken. En tadaa.... Je bent geweldig bezig! Wees trots en geniet van de mooie momenten. Ik kijk enorm uit naar de 29e, ik wil álles zien :-D

Zie je heel snel weer! X

• 17 September 2014 - 11:07

MArielle:

Wauw, wat een verhaal! Fijn dat je het zo naar je zin hebt daar en dan je heel veel leuke mensen hebt ontmoet. Ik ben echt blij voor je en ben uiteraard ook mega trots dat je deze reis bent gaan maken! Geniet van elk moment en maak er een onvergetelijke ervaring van lieverd! Wij wachten hier op je in het oude, vertrouwde Nederland. Tot snel!! xx

• 02 Oktober 2014 - 20:04

Beppie:

Hoi Daniëlle
    Ik zie wel dat je het naar je zin heb, even mijn tablet uitproberen
    Zijn je pa en ma veilig aangekomen is het allemaal goed gegaan.
    Doe ze de groetjes van mij en jij nog fijne maanden in Canada.

veel liefs beppie